ADVIES

Winkelscan

JOUW WINKELFORMULE SUCCESVOL HOUDEN IS HARD WERKEN

Je werkt hard om je winkelformule of -concept aantrekkelijk te houden voor bezoekers.
In de winkelstraat wil je opvallen en je moet de concurrentie voorblijven in on- èn offline verkoop. Het winkelend publiek wil verrast worden door je aanbod. De eisen aan je winkels worden steeds hoger, zeker in deze tijd.

DENK JE HIER REGELMATIG OVER NA?

Hoe staan mijn winkels ervoor?
Hoe ervaren klanten mijn winkeluitstraling en beleving?
Hoe kan ik de winkelbeleving sterker maken?
Heb ik alle presentatie mogelijkheden gebruikt om beter te verkopen?
Ik twijfel of ik alles eruit haal wat erin zit. Kan iemand eens met mij meekijken?
Is mijn winkelformule nog wel van deze tijd?
Zijn de veranderingen die ik doorvoer wel verbeteringen?
Hoe krijg ik meer bezoekers in mijn winkels?
Hoe maak ik van kijkers kopers?
Zijn mijn winkels commercieel genoeg?
Hoe houd ik mijn winkelconcept fris? Waar zitten groeimogelijkheden?

LAAT JE WINKEL SCANNEN!

De winkelscan is een krachtig model om gestructureerd verbeterpunten te vinden op jouw locatie. In 7 duidelijke stappen lopen we jouw winkel door en brengen in kaart wat goed gaat en waar het nog beter kan.

Alle fysieke aspecten die een winkel succesvol maken komen wij tegen. Het is de manier om stapsgewijs te analyseren waar kansen liggen.

De locatiescan werkt van buiten naar binnen. Na een check van de Online klantreis starten wij bij de analyse van de pui en de etalage. Door de ogen van de klant zoomen we in op wat de klant binnen tegenkomt. Bij de entree krijgt de klant de eerste indruk. Daarna volgt een check op de indeling, routing en inrichting, de presentatie van het aanbod, de communicatie en de service-faciliteiten van de winkel.

TIJDENS DE SCAN KOMEN DE VOLGENDE VRAGEN AAN BOD:

  • Wat kun je doen om de uitstraling van je locatie te verbeteren?
  • Hoe bewegen bezoekers zich door de winkel en hoe kun je dat beter sturen (lay out, routing)
  • Wat kun je verbeteren aan de presentatie van het assortiment? (Visual Merchandising)
  • Heb je je verlichting goed ingezet?
  • Passen de materialen en kleuren die je gebruikt goed bij je uitstraling?
  • Helpt jouw winkelcommunicatie mee om van van kijkers kopers te maken?
  • Hoe maak je trends zichtbaar? Waar worden bezoekers geïnspireerd?
  • Welke faciliteiten bied je aan om je serviceniveau te verhogen? En hoe is de look van deze onderdelen?

3 MANIEREN OM DE WINKELSCAN UIT TE VOEREN:

1. de volledige winkelscan, een dagdeel op locatie met digitaal verslag van de analyse inclusief ideeën
2. het rondje met Q, 2/3 uur op locatie met jouw team
3. de Quickscan, 1 uur online advies

1. DE VOLLEDIGE WINKELSCAN

De volledige locatiescan is de meest uitgebreide van de 3. Na een intake gesprek waarin wij het concept, doelstellingen, achtergrond, klantreis en meest prangende uitdagingen gezamenlijk bespreken, ga ik de locatie scannen.

In een dagdeel loop ik als bezoeker rond, probeer dingen uit en fotografeer ondertussen aandachtspunten. Deze foto’s gebruik ik om mijn analyse te ondersteunen en mogelijkheden aan te wijzen. Ik controleer bij alle 7 aspecten van het model in hoeverre de doelstellingen van jullie formule zichtbaar zijn. Komt de boodschap over? Worden bezoekers voldoende verleid? Waarom wel of niet. Waar en vooral hoe? En hoe zou je dit dan kunnen verbeteren?

Na de scan geef ik de analyse binnen 2 weken terug in de vorm van een fotoverslag via de mail. Aan het fotoverslag voeg ik daar waar mogelijk goede voorbeelden toe uit mijn uitgebreide beeldarchief.

Dit fotoverslag kan ook gepresenteerd worden aan het management of personeel.
Ik kan meerdere filialen bezoeken ter vergelijking. Informeer naar de mogelijkheden!

2. HET RONDJE MET Q

Een snellere en interactieve manier om je winkel te scannen is het rondje met Q. Jij en een ander teamlid (max. 4 personen) gaan samen met mij op het afgesproken dagdeel een winkelronde te doen op locatie. Vervolgens lopen wij als bezoekers door de winkel waarbij ik vragen stel en observaties deel die tijdens de rondgang in het oog springen.

review
Ik controleer in hoeverre de doelstellingen van jullie formule zichtbaar zijn. Komt de boodschap over? Worden bezoekers voldoende verleid? Waarom wel of niet. Waar en vooral hoe? En hoe zou je dit eenvoudig kunnen verbeteren?
Er kunnen meerdere filialen bezocht worden.

Denk ook aan de mogelijkheid om een enkel aspect onder de loep te nemen in jouw winkel. Informeer naar de mogelijkheden!

verslag
Na het rondje kun je alsnog besluiten mij een samenvatting te laten maken in de vorm van een fotoverslag. Het verslag bevat foto’s van de rondgang met beschrijvingen van verbeterpunten inclusief advies.

3. DE QUICKSCAN!

Snel advies nodig? Doe dan de Quickscan! Geen tijd of budget voor een bezoek of uitgebreidere analyse? Met een beeld (foto) van jouw situatie kan ik je al snel vooruit helpen. Het kan fijn zijn als iemand even meekijkt van een afstandje.

Mail mij nu jouw foto’s of een filmpje van je winkelprobleem/uitdaging en ik besteed een uur om jou een praktisch advies terug te geven! 

NA DE SCAN EN PRESENTATIE…

  • Bekijk je jouw (winkel)concept weer met frisse ogen
  • Heb je scherp welke onderdelen je kunt veranderen om te groeien
  • Ga je bepalen welke actiepunten je morgen al gaat toepassen
  • Weet je waar je in de toekomst in wilt gaan investeren
  • Krijg je de rest van de organisatie mee omdat je goede handvatten hebt
  • Ben je geïnspireerd door de vele voorbeelden en ideeën
  • Weet je hoe je Off- en Online een eenduidige uitstraling kunt bereiken

Wil je na de scan hulp bij het inspireren van je team of wil je sparren over de verdere aanpak om je plannen te borgen dan kan ik je daar zeker bij helpen.
Zo zorgen we gezamenlijk dat jouw winkelformule beter wordt.

“Kurien is ontzettend praktisch ingesteld. Zij spreekt klare taal en legt de vinger op de zere plek tijdens de winkelscan. Ergens weet je het ook allemaal wel, maar zo goed en verfrissend om het eens in een overzicht te hebben.”

“Na het scannen van onze winkels met Kurien zagen wij het weer glashelder. Wij hebben uit de conclusies een aantal verbeterpunten gehaald voor de korte termijn en een aantal investeringen op de lange termijn.”

“Kritische en opbouwende scan! De volgende dag zijn we er meteen mee aan de slag gegaan. Ze schuwt het niet om te benoemen wat beter kan. Maar altijd met humor en mogelijke oplossingen.”

___________________

Ik zie, ik zie, wat jij ook ziet! En de kleur is GROEN…