GRATIS
Tips
TIPS, INSPIRATIE & NIEUWS
Om jou als Winkelier, Ondernemer of Retail docent te helpen met een perfecte winkelpresentatie geef ik samen met compagnon Marjolein Sterk Trainingen en Workshops op het gebied van Presenteren & Etaleren. Om je alvast vooruit te helpen vind je op onze gezamenlijke site Gratis Tips, Nieuws en inspiratie.
Check hier de Nieuws & Inspiratiepagina 1 meter 60
PRESENTEREN VERKOOPT!
Een goede presentatie verkoopt. Eenvoudige reden is omdat je met een goede presentatie bezoekers onweerstaanbaar aantrekt.
Het is een menselijk automatisme, de biologische wetten kunnen we niet negeren. Sterker nog, je kunt ze gebruiken, je kunt sturen waar bezoekers naar kijken, en zo van kijkers kopers maken. Als ondernemer blijf je daarom natuurlijk altijd blijft werken aan je presentatie en winkeluitstraling!
GRATIS
Tips
WINKELCOMMUNICATIE IN CORONATIJD – binnenkort een update 😉 met nieuwe tips
Update 28 mei 2020
Communicatie is van groter belang dan ooit. Communicatie verbaal, non verbaal, geschreven, gedrukt of geprint. Wij nemen vooral waar door wat wij ZIEN en daarbij ervaren/voelen.
Onze interpretaties als klant zijn in deze periode extra belangrijk, want wij willen fijn en vooral veilig kunnen winkelen.
Hier 7 tips om je te helpen met je communicatie.
COMMUNICEER JE OPENINGSTIJDEN
Dat je winkel open is is geen verrassing meer, maar soms zijn openingstijden anders dan gebruikelijk of zijn er speciale tijdstippen voor speciale doelgroepen.
​Help klanten om snel te kunnen zien wat je openingstijden zijn, en als je gesloten bent wanneer je dan wel open bent. Dit doe je uiteraard op een ‘welkome’ manier.
Communiceer vooral je extra service zoals online shoppen of bezorg- en afhaalservice of personal shopping mogelijkheid als alternatief voor klanten die voor een dichte deur staan.
VERMIJD HET A4-TJES PLAKKEN ZOVEEL MOGELIJK
De ‘spelregels’ van het winkelen in Corona-tijd zijn bovenop al je andere communicatie en prioriteiten gekomen. Probeer toch het plakken van A4-tjes zoveel mogelijk te beperken. Houd het professioneel. Verwijder oude communicatie en kies voor één duidelijke instructie bij de ingang.
Gebruik een duidelijke steunkleur voor herkenning door je hele winkel. Voeg naast tekst vooral pictogrammen of beelden van mensen toe, wij kijken sneller dan wij lezen.
ZORG DAT DE NIEUWE ROUTING DUIDELIJK IS AANGEGEVEN
Niets is zo vervelend voor een klant om niet goed te weten hoe de routing loopt. Klanten willen zich graag veilig voelen en ook anderen de ruimte geven om zich veilig te kunnen bewegen in jouw winkel.
Werk met duidelijke pijlen en maak zo mogelijk (semi-)gesloten opstellingen van je winkelinrichting die de klant helpen sturen. Herhaal regelmatig de richting en communiceer eenrichtingsverkeer. Zet eventueel een medewerker in als verkeersregelaar en vraagbaak (op afstand)
GO IN STYLE!
Belangrijk is als je de nieuwe route bedacht hebt dat je nadenkt over de vormgeving. Kies de pijl die bij je past. Bedenk welke kleur, maat, materiaal, aantal en waar te plaatsen.
Alle uitingen in je winkel, of het nu een prullenbak is of het tafeltje waar het hygiëne pompje op staat, stralen af op jouw merk, jouw winkel. Kies daarom zorgvuldig wat je klanten laat zien, go in style!
Het helpt klanten (èn personeel) te vertrouwen in jouw Corona maatregelen waardoor er prettiger gewinkeld kan worden.
GEEF AAN WAAR DE RIJ IS EN HOEVEEL AFSTAND MENSEN MOETEN HOUDEN
Het geeft je klant rust als hij zich op een makkelijke manier aan de 1,5 meter regel kan houden door hem met signing of inrichting te helpen.
Zet strepen, kruizen of cirkels op de vloer en/of zet paaltjes om de 1.5 meter met lint ertussen. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt.
LOOP EENS DOOR JE EIGEN WINKEL ALSOF JE EEN KLANT BENT
Daarnaast is het belangrijk om eens door je winkel te lopen als klant en te ervaren waar je tegenaan loopt bij het doen van een aankoop. Zo haal je onvolkomenheden eruit.
Wat ook helpt is het kijken naar klanten. Waar zitten haperingen in hun gedrag. Overleg met collega’s en los de haperingen op met communicatie of inrichting.
Service
OF ZELF DOEN?
LAAT JE LOCATIE SCANNEN!
Vind je het lastig om zelf naar je locatie(s) te kijken en daar de goede verbeterpunten voor te bedenken? Zoek je richting, kansen en een extra paar ogen? Of graag eens je wensen, vragen en ideeën voorleggen aan iemand buiten je organisatie? Dan is een Winkelscan misschien iets voor jou.
Snel advies nodig? Een check van je Corona oplossingen? Doe dan de Quickscan!
Mail mij foto’s of een filmpje van je winkelprobleem/uitdaging en ik besteed een uur om jou een praktisch advies terug te geven! Nu 80,- (ex. BTW)
naar de Winkelscan info & opties
“Na het scannen van onze winkels met Kurien zagen wij het weer glashelder. Wij hebben uit de conclusies een aantal verbeterpunten gehaald voor de korte termijn en een aantal investeringen op de lange termijn.”
“Kritische en opbouwende scan! De volgende dag zijn we er meteen mee aan de slag gegaan. Ze schuwt het niet om te benoemen wat beter kan. Maar altijd met humor en mogelijke oplossingen.”